måndag 29 december 2008

Baka baka liten kaka!

Mina kakor, egenhändigt fixade kakburk, nya bakbok samt mors underbara adventsstake!
Stämning ala mellandagarna!

Så länge jag kan minnas har jag alltid älskat att baka. När jag var mindre kunde jag och min kompis Sofia göra diverse kaksmeter och äta upp större delen innan den såg ugnen, och när jag blev äldre hade jag även ansvaret för allt bak på PausTempo, kaféet där jag jobbade som tonåring. Det har alltid gett mig ett lugn att blanda mjöl, socker, choklad; och därefter se hur godsakerna växer till sig i ugnen! Vid ett svagt ögonblick efter gymnasiet ville jag tom gå en KY utbildning inom bageriverksamheten, en idé som min mor snabbt och effektivt dödade...tidiga mornar har aldrig varit min starka sida.

Men så när min kära syster Tess (och hennes sambo Johan och dotter Molly) gav min Leilas "piece of cake" i julklapp var jag tvungen att inviga den snarast möjligt! Lite ljug är med här, receptet som jag använde mig av har jag faktiskt använt en gång förut.. I Birmingham laddade jag ner det och gjorde miljoners chocolate chip cookies med alla sorters smaker en helg. Väldigt uppskattat av mina pojkar i huset; speciellt eftertraktade var "White chocolate and ginger"-varianten. I brist på dessa ingredienser blev det "endast" vanliga sorten idag, men oj oj oj vad fina de blev! Och goda!! De gräddades i bakgrunden till nyproduktionen av "Stolthet & fördom", måste säga att jag föredrar BBC's gamla klassiska variant, spelade ju tom in varje avsnitt som liten. I love Colin Firth, så enkelt är det!


Nedräkningen för London har börjat nu med, fick äntligen tag på Fluffy som jag ska bo hos. Blev lite orolig ett tag att jag skulle på sova på gata! Men pjuh han svarade äntligen!
Detta ska bli det bästa nyåret någonsin, nästintill alla engelska kompisar ska samlas på ett eller annat sätt under mina 4dagar tillbaka i England.

Fluffy var för underbar förut när jag pratade med honom, han sa "nu när du kommer hem..."...
För honom, och mina andra vänner som har blivit min engelska familj, är ju England mitt hem. Jag är en självklar del i det. Charlie säger hela tiden "när du flyttar tillbaka...", och jag har just nyligen kommit underfund med att jag definitivt har två helt olika liv som båda drar i mig; och i det läget jag är nu vet jag inte vilken sida som kommer komma segrande ut ur striden.. Det skrämmande är att inom en kort framtid måste jag ta det stora beslutet som kan komma att avgöra denna tvist..

Inga kommentarer: