onsdag 9 december 2009

Äventyr nummer 2 avklarat



Idag har varit en av de bästa dagarna hittills här i Thailand!
Åtta glada själar från Kamala, med ett gästspel av Rasmus från Bangtao, drog nämligen iväg på en båttur idag. Resan gick till Phi Phi Islands med en speedboat som hette duga!

Avresan gick redan kl 7.30 imorse, vilket är olidligt tidigt för oss säsongsmänniskor, och det var ett sömndrucket gäng med en påskyndad frukost i magen som samlades. Väl vid Phuket Marina fick vi varsin sjösjuketablett (man tackar!) och den behövdes då havet var lite guppigt kan man säga på morgonkvisten. När jag säger guppigt menar jag att jag var säker på att det skulle slå hål i skrovet var gång speedboaten åkte över en våg, vilket var varannan sekund i en timmas tid. Ingen core träning behövs för oss nu kan jag säga, alla satt på helspänn!
Men det var det värt! För efter att huvudet hade slagit i båtkanten ett antal gånger kom i fram till Maya Beach, där filmen The Beach spelades in. Och det var storslaget! En vik som var sagolikt vacker! Båten lade till och yours truly, Rasmus, Niklas och Christina vandrade över till andra sidan genom lite snår och fick se sådana vyer. När vi kom tillbaka förstod vi vad som menas med att det är ett turistställe. Under de 30min som vi var borta hade stranden packats med folk. Lite trist, men då vi var turister också kan man ju inte säga något..

Sedan var det dgs för snorkling bland miljontals fiskar, underbart underbart underbart!
Man var i stimmet hela tiden och så mycket färger överallt! Hittade även clownfiskar (Nemo) och de gömde sig verkligen i korallerna som i filmen. Sjukt roliga och otroligt fega fiskar. Rasmus såg tydligen en sandhaj(?) men han var den enda så vi får väl lita på honom..hmm.. ;)




Trippen avslutades med chillaxing på en korallstrand som var såååå najs! Låg o tog det lugnt i en timma, men jag skulle lätt ha kunnat somna där, vilket var vad flera gjorde på båtresan hem! Den var ju något lugnare än ditresan, men trots det obehagliga guppandet kunde flertalet sova i dryga timman.

Väl hemma igen tog jag, Cattis och Niklas med oss vår mat och åt middag på stranden med varsin kall Singha i handen, magiskt! Och som sig bör belönade vi oss med varsin massage för 60 kr på 1h för att smälta maten. Det var vi faktiskt värda då vi hade haft en sååå ansträngande dag, haha!

Om alla mina lediga dagar blir så här kommer jag vara en riktigt bortskämd och odräglig människa när jag kommer tillbaka till Sverige igen. Fantastiskt, eller hur?

Ha det gött!

1 kommentar:

Tessan sa...

det ar du vard varldens basta mysen