måndag 2 februari 2009

Grattis sis!


Idag fyller den äldsta av systrarna Sandberg år. Officiellt kör vi på 27, för som alla vet räknar man bakåt när man har kommit förbi 30. Avnjöt en liten födelsedagsfrukost med henne och Molly som avslutades med kärleksmums, om ändå alla dagar kunde börja så skönt...

Min present blir, såklart, en tripp ner till H-borg för att spana in mellansystern på scenen. Sjätte gångnen tror jag det är nu...jag har inget liv...


Tänkte bara uppdatera er dödliga om att det är i år 400år sedan Galileo Galilei först använde sitt teleskop för att studera stjärnhimlen. Inom astronomin är därför 2009 ett år med massa spännande pågående projekt. Ett av de lite mer ambitiösa, och creepy, är nog det då man vill öppna upp hans grav och undersöka hans DNA för att komma på vad för ögonsjukdom han led av, då man vet att han dog blind. Man hoppas därmed kunna återskapa exakt vad Galileo var först med att se genom sina linser.

Galileo Galilei, först med att observera himlavalvet med ett teleskop

Jag vet inte jag...ser inte riktigt vad som är så intressant med det. Att Galileo hade en lite suddigare bild av verkligheten är väl ingen stor upptäckt, om han däremot såg världen såsom de där kikarna med speglar och färgat glas! De hade varit lite småintressant!

Nä, nu blev jag visst tönt igen...får surfa lite på GLAMOUR eller nåt så att jag blir någolunda acceptabel igen.

Inga kommentarer: